Jak Podejmowac Trafne Decyzje

Jak łatwiej podejmować trafne decyzje i zwiększać efektywność swojej firmy?

Jako lider na co dzień borykasz się z podejmowaniem różnych decyzji. Czasami pewnie masz wątpliwości, czy są one właściwe i jak wyglądałby Twój biznes, jeśli podejmowałbyś inne decyzje. Z mojego doświadczenia wynika, że znacznie łatwiej będzie Ci dokonać wyboru, gdy spełnisz cztery poniższe kryteria:

Zaangażuj swoją społeczność

Będąc liderem możesz zaangażować swój zespół, a także swoich klientów do tego, by pomogli Ci podjąć decyzję. Gdy np. zastanawiasz się nad nowym produktem, pokaż go w różnych odsłonach i daj rynkowi zadecydować. Zyskujesz dzięki temu nie tylko szczerą opinię, ale też coś więcej – wcześniej informujesz o swojej inicjatywie, pokazujesz nowość – masz dodatkową promocję. Ja tak zrobiłem z moją książką – zapytałem na Facebooku, jaki podtytuł lepiej będzie pasował do dodruku. Moja społeczność mi podpowiedziała i wiedziałem, jaką podjąć decyzję. Jeżeli i Ty zastanawiasz się, jakiego wyboru chcesz dokonać – odnośnie wystroju biura, nowej usługi, modyfikacji produktu – to spokojnie możesz iść w tym kierunku.

Lepiej z błędem zacząć, niż perfekcyjnie zwlekać

To stwierdzenie pomogło mi zbudować mój biznes. Bardzo często jesteśmy przekonani, że aby wprowadzić nowy produkt, musi być on perfekcyjny. Szlifujemy go miesiącami i potem okazuje się, że konkurencja nas wyprzedziła. Świetnym przykładem może być Canon, który miał propozycję wejścia w technologię cyfrową, ale uznał, że jeszcze jest za wcześnie, dopracuje produkt i dopiero później pokaże go rynkowi. Gdyby postąpił inaczej, to najprawdopodobniej byłby teraz liderem, a zamiast tego przepadł, trzymając się technologii analogowej. Jeżeli masz swój produkt gotowy w jakichś 40%, podejmij decyzję, wprowadź go na rynek i zapytaj klientów, czy to odpowiednie rozwiązanie. Oni podpowiedzą Ci też, co można poprawić.

Określ swoje wartości

Podczas podejmowania decyzji najczęściej mamy problem z brakiem asertywności. Nie możemy zrozumieć, dlaczego coś jest dla nas istotne, albo przyjmujemy wszystko, co niekoniecznie jest dla nas dobre. Dlatego korzystne jest ustalenie systemu wartości (kryteriów), w oparciu o który będzie Ci łatwiej odmawiać i na coś się decydować. Niech zainspiruje Cię przykład mojej klientki, właścicielki piekarni, która zauważyła, że w jej zespole relacje stoją na bardzo niskim poziomie. Okazało się, że dwie osoby psują atmosferę pracy i demobilizują pozostałych pracowników. Podpowiedziałem jej, by odnalazła swoją nadrzędną wartość życiową – stwierdziła, że jest to szacunek do samej siebie. Przemyślała, czy będzie większy, jeśli ich zatrzyma, czy jeśli ich zwolni. Postanowiła im podziękować. Okazało się, że w firmie oczyściła się atmosfera, a cały zespół się mocniej zaangażował. Nie było też problemu ze znalezieniem zastępstwa.

Określ wartości firmy

Twój zespół również musi podejmować decyzje – jaką propozycję handlową wysłać klientowi, jakich grafik użyć w prezentacji produktów, komu odmówić, a co akceptować. W takiej sytuacji wszyscy powinni być świadomi wartości, jakie są nadrzędne w firmie. W przypadku Szkoły Inspiracji są to: wiarygodność, empatia i logika. W oparciu o te wartości, ja i mój zespół, rozważamy co jest najlepszym wyborem. Zadajemy sobie dzięki temu odpowiednie pytania: „Czy zdjęcie, którego użyję w materiałach promocyjnych, buduje naszą wiarygodność?”. „Czy taki tekst jest empatyczny?”. Ustalenie wartości bardzo mocno ułatwia też zarządzanie zespołem – jeśli ktoś popełni błąd, to nie trzeba mu tego wytykać, wystarczy zapytać – „Czy to było logiczne?”.

Jestem przekonany, że po wprowadzeniu tych podpowiedzi w życie, będzie Ci znacznie łatwiej zarządzać Twoim biznesem. Być może już stosujesz je intuicyjnie, a teraz znając te wskazówki, upewniasz się, że postępujesz właściwie. Życzę Ci, by ta wiedza przełożyła się na poprawę efektywności Twojej firmy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *