6 Porad Jak Być Skutecznym Networkerem

Networking jest w dzisiejszych czasach umiejętnością niezbędną – to dzięki niemu poznajemy nowych partnerów biznesowych, którzy mogą wesprzeć rozwój firmy i pozyskiwanie nowych klientów, a także jest sposobem na znalezienie osób, które staną się istotne w naszym życiu prywatnym. A skoro jest to umiejętność, to można się jej nauczyć.

Jak to jednak zrobić? Jak być skutecznym networkerem?

  1. Miej cel

Jeżeli chcemy być efektywnym networkerem i chcemy budować relacje z innymi oraz nawiązywać nowe kontakty, to numerem jeden jest to, żebyśmy mieli cel. Jeżeli błąkamy się bez celu, spotykamy ludzi, nie wiemy na czym nam zależy i o co nam chodzi, nie mamy pojęcia, z jakiej perspektywy chcemy się przedstawić, czy o co chcemy ludzi poprosić, to jest to bezsensowne podejście. W ten sposób nigdy nie będziemy zapamiętani. Najważniejszy jest cel, cel i jeszcze raz CEL.

  1. Określ, kogo chcesz poznać

Nie rzucajmy się poznać wszystkich w jednym momencie i nie rozsiewajmy wszędzie wizytówek, bo to jest największa głupota – ani nie zapamiętamy tylu osób, ani oni nas. Nie warto też zbierać wizytówek od wszystkich ludzi. Ważniejsze jest to, żeby precyzyjnie wybrać sobie osobę, z którą chcielibyśmy nawiązać relacje, podejść do niej i zacząć z nią rozmawiać. Jeżeli okaże się, że w pewnym stopniu źle wycelowaliśmy, to warto zmienić rozmówcę. Ważne, by zapamiętać, że networking to nie jest szalone bieganie po eventach i zbieranie wizytówek od wszystkich uczestników, albo rozkładanie swoich wizytówek czy ulotek. Co w końcu zrobimy z zebranymi wizytówkami, których nieraz może być ponad 100?

  1. Zadbaj o pierwsze wrażenie

Bardzo ważne są szczegóły. To, jaki mamy kontakt wzrokowy, jak się uśmiechamy, jak podajemy dłoń – warto o takie rzeczy zadbać. Możesz sobie wyobrazić, Drogi Czytelniku, że ktoś do Ciebie podchodzi, mówi cicho i niewyraźnie, patrzy w podłogę i podaje rękę jak tzw. zimną rybę. Nie wyrobisz sobie o tej osobie dobrej opinii, ponieważ pierwsze wrażenie będzie kiepskie. Wszelkie zasady mówią: pierwszego wrażenia nie zrobimy po raz drugi, dlatego wykorzystajmy to możliwie jak najlepiej.

Jeżeli już ustaliliśmy sobie cel, wybraliśmy kogoś, do kogo chcemy podejść i zadbaliśmy o te szczegóły (a warto to potrenować) – to jesteśmy na najlepszej drodze do poznania drugiego człowieka. Pamiętaj – wszystko się liczy i wszystko ma znaczenie – kontakt wzrokowy, uścisk dłoni, tembr głosu, ubiór itp.

  1. Znajdź wspólny grunt

Nawiąż relację, szukając elementów, które Was łączą. W końcu najprawdopodobniej jesteście na jednym szkoleniu czy evencie, stoicie w kolejce do tego samego bufetu… Pierwsze pytanie, pierwszy kontakt, powinien wyglądać w ten sposób, że szukamy elementów wspólnych, np.: „Cześć, widziałem, że jesteś na tym szkoleniu od samego początku, tak jak ja – co Ci się najbardziej podoba?”, „Jesteś pierwszy raz?”, „Znasz prowadzącego?”, „Często bywasz na Balu Biznesu?”, „Ja jestem po raz kolejny, a Ty?” – szukamy czegoś wspólnego, o czym moglibyśmy porozmawiać. Z tego wyłoni się informacja, czy warto z tą osobą  dalej rozmawiać. Jeżeli jest otwarta, przyjemnie się z nią prowadzi rozmowę, to spokojnie można ją kontynuować, zadając kolejne pytania: „A czym się zajmujesz?”, „Co robisz?”, „Jak tu trafiłeś? Kto Cię zaprosił?” – w zależności do sytuacji.

  1. Włącz ciekawość

Jak ktoś nam odpowie, to możemy dać krótką informację o sobie, ale nie za długą. To, co jest ważne w networkingu, to żebyśmy uzyskali jak najwięcej informacji – czyli warto włączyć w sobie ciekawość drugiego człowieka, szczere zainteresowanie jego osobą. Ważne, by to była ciekawość, nie ciekawskość, zadawane pytania powinny być z wyczuciem.

  1. Podtrzymaj kontakt – masz tylko 24 h

W ciągu 24 godzin od ostatniego spotkania nawiąż kontakt, napisz maila, a najlepiej zadzwoń: „Cześć, poznaliśmy się na spotkaniu…., fajnie byłoby ten kontakt kontynuować. Co sądzisz o tym, abyśmy w najbliższy czwartek napili się kawy w restauracji….?”.

Jest to bardzo ważne, bo tylko wtedy jest szansa na skorzystanie z tej relacji i z tego kontaktu. Wszelkie badania mówią, że im później się odezwiemy, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że jesteśmy zapamiętani. Najlepiej więc bezpośrednio po spotkaniu lub max. m ciągu 24 godzin umówić się z tą osobą. W ten sposób klamra zostaje domknięta.

Podsumowując porady dotyczące networkingu

Nie ma sensu spotykać wszystkich na jednym wydarzeniu i zbierać lub rozrzucać wizytówki, trzeba mieć swój cel, być pewnym siebie w pierwszym kontakcie i ciekawym rozmówcy. Jeżeli mamy te 2-3 wizytówki, to mamy szansę z tymi ludźmi umówić się (w ciągu 24 h) i być może w przyszłości będzie z tego coś więcej, bo te relacje będą się zacieśniały.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o networkingu i przetestować moje porady w praktyce, to zapraszam Cię na najbliższe spotkanie Centrum Sedna pt.: Networking – rekomendacje w pigułce. Zapisy jak zawsze na www.CentrumSedna.pl

Trzymaj się zdrowo i bądź skutecznym networkerem,

Lechosław Chalecki

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *