Business Handshake In Office As Symbol For Partnership And Teamwork

Skuteczny networking – najczęstsze błędy popełniane na spotkaniach biznesowych

Networking to ostatnio coraz bardziej popularne zjawisko. Zgodzę się z tym, że  zdobywanie nowych partnerów w biznesie jest idealnym sposobem na zwiększenie obrotów firmy. Jednak nie wszyscy przedsiębiorcy czy handlowcy potrafią skutecznie poszerzać swoje znajomości. Sam byłem świadkiem wielu sytuacji, w których nawet bardzo wysoko postawieni prezesi byli nie do końca przekonywujący w rozmowie z innymi. Dzisiaj postanowiłem opisać
5 najczęściej popełnianych błędów na spotkaniach networkingowych.

 

networking

✘Nie określiłem celu

Tak jak już wspomniałem, celem spotkań networkingowych jest poszerzenie kontaktów. Prawdopodobnie przydadzą Ci się one w przyszłości. Zdecydowanie bardziej opłacalna i przyjemniejsza jest wymiana usług pomiędzy znajomymi. Duża część przedsiębiorców płaci za wejścia na specjalne spotkania, spędza sporo czasu na rozmowach i poznawaniu ludzi, a potem wychodzi tylko z kilkoma wizytówkami, które nawet nie mają realnych szans wykorzystania. Tak się dzieje, jeżeli nie określisz dokładnego celu spotkania. Możesz nawet konkretnie ustalić, z jakiej branży kontakty są Ci najbardziej potrzebne. Takie podejście będzie dużo bardziej skuteczne dla Twojego biznesu.

 

Nie zastanowiłem się co mogę powiedzieć.

Bardzo pospolity błąd. Idąc w miejsce przepełnione ludźmi, którzy pracują na wyższym szczeblu wszyscy pamiętają, żeby się odpowiednio ubrać, ale kto pamięta, żeby ułożyć sobie w głowie własną autoprezentację? Niestety zdecydowana mniejszość.

Przypomnij sobie cel wyjścia. Jest nim sprzedaż. Nie mówię tu koniecznie o produktach. Pamiętaj, że rozmawiając z kimś sprzedajesz siebie, swoje poglądy, swój styl życia.
Jeżeli nie jesteś przygotowany co powiedzieć, to jak myślisz na ile % przekonasz kogoś, żeby Ciebie “kupił”?

Ludzie nie potrafią opowiadać o swoim biznesie, czy wykonywanym zajęciu. I na spotkaniach networkingowych widać to doskonale. Ludzie przychodzą, zaczynają coś „gadać”, ale nie ma to większego sensu.

Receptą na to jest dobre przećwiczenie Elevator Pitch, czyli krótkiej 30-60 sekundowej autoprezentacji. Jeżeli czujesz, że powinieneś się tego nauczyć, to zachęcam do zajrzenia na moją stronę http://sivideo.pl/sklep/cs2-elevator-pitch/

 

Mówię jak wszyscy

„Nazywam się tak i tak, zajmuję się tym i tym. Zapraszam osoby, które to i to” – tak mniej więcej wygląda większość wypowiedzi. Jeżeli nie będziesz wyróżniać się pośród większości ludzi na spotkaniu, to raczej nie zostaniesz zapamiętamy. No chyba, że zrobisz coś skandalicznego, ale to nie o to tutaj chyba chodzi 😉

 

Rozdaję wizytówki jak szalony.

Są ludzie, których celem samym w sobie jest podarowanie komuś swojej wizytówki. Nie zawsze patrzą, komu ją wręczają. Wracają ze spotkania, rozdali 300 wizytówek, ale nikogo nie pamiętają. Takie działanie jest bez sensu. Networking to wpieranie się w biznesie. Jeżeli będziesz patrzeć tylko na siebie i swoje korzyści, to wątpliwe jest, że ludzie będą chcieć mieć z Tobą kontakt.

Przy okazji zwracam uwagę na mechaniczne “wyciąganie” wizytówek od innych osób. Jest to kolejne faux pas przedsiębiorców, których nikt nie lubi 🙁

 

Jestem egoistą

Celem networkingu biznesowego jest osiąganie korzyści biznesowych. Jest to jak najbardziej oczywiste.
Jeśli jednak ktoś ma pomóc nam, my musimy pomagać innym. Szanuj wkład innych i bądź gotowy pomagać zawsze, gdy będziesz miał taką możliwość. Karma zawsze wraca ze zdwojoną siłą.

 

 

Jest to oczywiście moja subiektywna opinia, bardzo możliwe, że Ty zauważyłeś inne. Podziel się wtedy ze mną swoimi spostrzeżeniami. Będę wdzięczny 😉

 

Życzę miłego dnia,

Lechosław Chalecki
Szkoła Inspiracji Sp. z o. o.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *